Spørsmål:
Hvorfor er fremre bremsespak til høyre hvis du 'kjører' til venstre og omvendt?
ʍǝɥʇɐɯ
2011-07-18 04:06:26 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jeg bor i Storbritannia og forventer at min fremre bremsespak skal betjenes av høyre hånd. Imidlertid gikk jeg nylig på en venns sykkel som hadde bremsene "bakover foran", noe som ville være den "rette veien rundt" for mennesker i Europa, Nord-Amerika og overalt ellers som kjører til høyre.

Jeg er venstrehendt og er derfor vant til å finne ting som er designet for å best kunne betjenes med høyre hånd, f.eks kontrollene på en gressklipper.

Hva er årsakene til bremsespakkonvensjonen på en sykkel? Det ser ut til at frontbremsen er viktigere for kontrollert bremsing, i Storbritannia har vi det som fungerte med høyre hånd, noe som gir mening. For land som kjører på høyre side betyr det at bakbremsen har "håndhånd" -fordelen, i stedet for foran.

Jeg liker også å kontrollere hastigheten min med frontbremsen når jeg lager høyre håndsving, men det er ikke mulig å gjøre dette når du signaliserer. En venstresving er ikke så viktig å stikke ut armen for - sjåfører som kommer den andre veien og bak, bryr seg ikke veldig om skiltet ikke er laget for en venstresving, mens en høyre sving virkelig bør angis. Så sett fra dette perspektivet er bremsene "feil vei" for meg.

Kan noen vennlig veilede meg gjennom hvorfor bremsene er koblet sammen slik at alle historiske opprinnelser til konvensjonen?

Flott spørsmål! De fleste studier viser at grepstyrken er skjev for høyreister, men jevnere for venstrefløyer - så det ville være lett å spekulere i at å sette enheten som trenger mest kraft til høyre ville være fornuftig. En alternativ teori er at tannhjulene ble plassert til høyre for å tillate flertallet av høyresidene finmotorisk kontroll over kvisende friksjonshendler med et rett kabeltrekk. Jeg har ingen undersøkelser som viser hva som kom først - bremsen eller skifteren - bare mange lange treningsturer med nerdete syklister og sykkelbutikkdiskusjoner over øl.
Dette svarer ikke på det historiske spørsmålet, men for gjeldende praksis: i Storbritannia er sykler påkrevd i henhold til loven (Pedal Cycles (Construction and Use) Regulations) for å ha bremsespakene riktig når de selges. Det forhindrer selvfølgelig ikke at du endrer dem senere.
Jeg bytter alltid de amerikanske sykkelbremsene mine slik at høyre bremsespak bremser frontbremsen. Jeg er vant til å kjøre motorsykler (som til og med i USA har den fremre håndbremsen på høyre side), så det gir mer mening for meg.
Jeg tviler på at det har mye å gjøre med å kjøre til venstre eller høyre. I Kina, der de kjører til høyre, er sykler vanligvis satt opp slik at frontbremsen betjenes med høyre hånd.
Ti svar:
Mac
2011-07-18 06:28:21 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jeg tror årsaken er at håndsignalene som brukes til å indikere bremsing, vanligvis innebærer å bruke håndsiden din. I land som kjører til venstre, er dette din høyre hånd og omvendt.

Bakbremsen ble ansett som den 'tryggere' bremsen du kan bruke i løpet av denne forbremsingstiden når du indikerer at du vil brems, men har ikke nødvendigvis begynt å bremse ennå.

Selv om jeg som en erfaren syklist skulle ønske de hadde fått tradisjonen omgjort. Jeg bremser nesten utelukkende med forbremsen, og hater at jeg må bremse med den (mindre effektive) bakbremsen når jeg gir et signal (der jeg vanligvis bruker bremsene).
Mine gamle Sutherlands manualer viser dette som det riktige svaret.
rart, jeg byttet bremsestyret mitt slik at fronten er til høyre, spesielt fordi jeg ønsket å bruke håndsignaler.
@zenbike produsenten sier det virkelig? det er helt dumt :( "vi bygger noe vi tror er farlig, men det er en god historisk grunn til det" c`mon. Jeg sykler ikke mye på gata, og jeg liker at jeg kan bremse med venstre hånd og senke gir med høyre hånd ... Jeg bytter dem om jeg ofte befinner meg i den situasjonen.
@gcb: Sutherland's Manual for Bike Mechanics er en teknisk referansehåndbok for sykkelmekanikk med en god del historiske interessedata kastet inn. Jeg er ikke sikker på hvilken "produsent" du refererer til, hvis det ikke er dem. I tillegg, mens forbremsen gir mye kraft, gir bakbremsen det meste av modulasjonen, noe som betyr at for en ufaglært rytter, er det vanligvis det tryggere valget.
hadde aldri hørt om sutherland før, antok at det var ett sykkelmerke.
@StephenTouset veldig gammel kommentar, men trodde jeg ville ringe inn - selv om frontbremsen blir sett på som den mer effektive bremsen, hvis du signaliserer vil du bare ha 1 hånd på stolpene. Å holde sykkelen under kontroll mens forhjulet bremser med en hånd er mye vanskeligere enn hvis bakhjulet bremser, da sykkelen vil korrigere seg selv i sistnevnte tilfelle.
Glenn Gervais
2011-12-02 20:41:32 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vet ikke hele historisk opprinnelse generelt, men mange syklocross-racere bytter for å ha bakbremsen på venstre side av styret. I CX-racing går du av og på sykkelen mange mange ganger og nesten utelukkende på den ikke-kjøre siden av sykkelen. Du må kanskje ta noen ekstra bremser hvis du går for raskt av, og mange er allerede halvveis fra sykkelen når de innser at de går for fort.

David
2013-01-25 19:14:47 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Dette er en som får meg også. Jeg er vant til at forbremsen er til høyre. Imidlertid har jeg nå en landeveissykkel som ble bygget i Frankrike med frontbremsen til venstre.

Dette for meg har en rekke farer, men har så langt ikke fått meg til å gå av sykkelen. . For eksempel, når jeg plutselig trenger å bremse, klemmer jeg den høyre bremsen hardere (som jeg er vant til og jeg er høyrehendt), som får bakhjulet til å låse seg. Dette har forårsaket noen nære samtaler når du sykler i en gruppe fordi bakenden har en tendens til å gli ut. Det er unødvendig å si at de andre rytterne ikke setter pris på at noen fiskehaler midt i en gruppe! / p>

Men jeg har tenkt på en god grunn til at pausene er orientert på denne måten. Hvis du har rett, kan du bruke høyre hånd til å spise, drikke, justere klær osv. Mens du er på farten, men du kan også holde venstre hånd foran og mer effektiv brems. Hvis du er venstrehendt, vil jeg forestille meg at det ville være bedre å bytte bremsene hvis du tenker slik.

Det er det beste svaret jeg kan komme på.

Fordeler i løp signaliserer ikke, bortsett fra for å indikere farer. Sving trenger ikke å signaliseres fordi veien er stengt og alle går samme vei.
Og kjære herre, jeg håper du har skiftet bremsene dine til det du var vant til på et tidspunkt de siste seks årene, og ikke forårsaket en helt uunngåelig ulykke.
Ja, følg David Richerbys råd: Bare bytt bremsene dine til det som passer best for deg! Det er så enkelt som å ta av og koble til en kabel til en spak to ganger, og kan gjøres på fem minutter uten verktøy på dagens bremsespaker ...
Daniel R Hicks
2011-07-18 05:33:32 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jeg ante ikke at det var forskjell. Hvilken side er det fremre girspaken på i Storbritannia?

Den eneste grunnen til at jeg kan tenke meg å ha bremsespakene en vei mot den andre, ville være for håndsignalering, men selv der er det vanskelig å si om det ville være bedre å bare ha front- eller bakbremsen når du signaliserer - jeg har hørt argumenter begge veier for tilfeller der enhåndsbremsing er nødvendig.

Det er sannsynligvis noe lite argument for å ha girspaker på den ene eller andre måten, basert på måten kablene går på. Generelt sett vil dette plassere den fremre girspaken på venstre side (for en kjetting på høyre side), basert på måten ting fungerer når remskiver brukes.

Skiftespaker er den samme siden overalt. Bytting av skiftkabler fra side til side er trivielt på de fleste oppsett (noen krysser under nedrøret, andre ikke, en topp trekkgirskabel kan komme på begge sider av salen, etc.), så hvis produsentene skulle gjøre igjen og høyrehendte skiftere, jeg tror det ville være for venstre- og høyrehendte brukere. Men de gjør det ikke. Sheldon deler synspunktet om at bremsekonvensjoner er basert på bremsing mens de signaliserer, men bare som "teorien virker sannsynlig" - http://sheldonbrown.com/brakturn.html#whichside
(Det er sannsynligvis noen et sted som bruker friksjon downtube shifters motsatt vei, eller til og med har demontert indekserte shifters og bygd dem omvendt.)
@armb - Spesielt med de gamle skiftene til downtube var det sterk motivasjon for å ha fronten til venstre og den bakre til høyre. Ellers ville den bakre kabelen måtte passere under BB og lagt til ekstra friksjonspunkter. (Pluss at den bakre skifteren var først, fronten kom senere.) Det er, som du antyder, mindre motivasjon med nyere systemer som bruker huskabler, men tradisjon (fra de gamle skiftene til downtube) ville satt bak på høyre side.
Å passere under BB er vanlig. Mener du passere fra den ene siden av sykkelen til den andre så vel som foran til bak på BB? I så fall, nei, du gjør det under downtube: http://www.flickr.com/photos/cortezcycles/6926214427/Det gjøres for å bringe det tilbake rundt headtube til en bar montert shifter på den andre siden: http : //www.sheldonbrown.com/cables.html#crisscross Men hvis du hadde downtube-skiftere der kabelstoppene dine er (som landeveissykelen min opprinnelig gjorde), ville du velge å krysse eller ikke la deg bytte skiftesider.
Jeg har aldri hørt om noen som gjør det, men en venstrehender som ønsker bak på venstre er mulig.
@armb - Jeg mener den bakre kabelen må på en eller annen måte overgå fra venstre til høyre side. Jeg antar at dette kan oppnås langs nedrøret, men da vil kabelen komme i konflikt med den fremre kabelen som kommer ned til høyre, og kabelen vil gni mot underrøret.
Avhenger litt av sykkelen, men det er ikke så uvanlig (med stangmonterte skiftere - som jeg har sagt, jeg har aldri sett det gjort for å bytte skifter til nedrør), og det er ingen konflikt: http://www.rodbikes.com /artikler / kryssede kabler.html http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?f=40020&t=12596398 http://www.velocipedesalon.com/forum/f40/crossing-cables-under-downtube-25906 .html
Jason S
2011-10-24 05:50:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Noen ganger er det nødvendig å indikere og bremse mens du for eksempel snur trafikk i en rundkjøring. Så hvis du er i Storbritannia / Australia / NZ / Japan / India osv., Vil dette indikere at høyre, med høyre hånd, tar den tredje avkjørselen fra en rundkjøring. Hvis frontbremsen din var til venstre, brukte du frontbremsen din med bare den ytre hånden på stengene og bremsen mens du lente deg over for å ta hjørnet.
Etter min erfaring og fra det jeg har hørt motorsykkel lisenskurs i Australia), er bakbremsen lettere og tryggere å bruke for de fleste i denne situasjonen (sving, langsom manøvrering, indikerer, snu trafikk). Det er ikke et slikt problem med å indikere venstre, fordi du ikke snur trafikk, så det er mindre behov for å bremse, indikere og svinge, alt på samme tid.

Selvfølgelig for Amerika, Europa og land som kjører til høyre, erstatter "høyre" med "venstre" over :-)

Alan
2014-01-10 00:02:37 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jeg vil foreslå at hvis du endrer spørsmålet til: hvor i veien vil du være hvis du trekker i bremsen og den låses opp? Når du låser bakhjulet, fortsetter du normalt i samme retning, kanskje med litt sidelengs bevegelse bak som kan justeres med styringen, men du holder deg generelt oppreist. Mens du låser forhjulet ditt, går du enten over styret eller (mer sannsynlig) forhjulet glir sidelengs (og ut under deg), som begge sannsynligvis vil kaste deg på veien. Ta begge disse innstillingene til veien, og når du finner deg selv å svinge over møtende trafikk (svinger til høyre i Storbritannia), vil du virkelig ikke låse forhjulet ditt og havne under møtende biler, så du bruker bakbremsen. Når du snur motsatt vei, bort fra trafikken (svinger til venstre i Storbritannia), vil du sannsynligvis ha enten en kant eller fortau å falle på hvis du kommer av, og trafikken bak deg "skulle" (!) Være manøvrere for å unngå deg uansett, og i det minste vurdere deg som en annen trafikant som er i stand til å ta unngå handlinger hvis det verste skulle skje. Som et resultat vil den bakre bremsespaken være i venstre side (høyre indikerer), frontbremsespaken til høyre (venstre hånd indikerer).

trouser trumpet
2011-12-02 19:17:17 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jeg er venstrehendt & mottok i går 2 nye sett med Avid Elixir 1 skivebremser. Slangen på frontbremsen er for kort til å strekke seg til motoren. Dette på en 120mm opphengsgaffel med 600mm flatstang og 100mm 6 graders stige. Så en ganske standard oppsett. Merkene og klembolten vil være opp ned på hjulene. Så Avid har tydeligvis tenkt ut av boksen venstre håndbrems.

Også jeg liker ikke dette oppsettet. Jeg prøvde det en gang og det varte ikke lenge før jeg byttet til fronten. Det kostet meg ytterligere £ 30 på slanger. Så jeg mistenker at dette er en grunn til at en frontbrems er satt opp. Det gjør skivebremser £ 30 billigere for produsenter som gjør produktene "rimeligere / konkurransedyktigere", selv om du tar en ekstra ettermarkedskostnad.

Det kan også være antatte sikkerhetsfordeler i frontbremsen. Det pleide å bli sagt at når du bremser, bruk 60% kraft foran og 40% bak for å forhindre at det tipper foran og sklir bak. De fleste, inkludert venstre, brukte rhs-spaken først. Så du vil sannsynligvis bruke kraft på bakbremsen først, som i hastighet kan resultere i et lite skli i stedet for et tips som uten tvil er mer kontrollerbart og derfor tryggere.

Det kan også betraktes som mer estetisk og muligens tryggere å ha mindre kabelovergang eller floke. Men for hverdagspotling er jeg den samme som alle andre. Jeg bruker sjelden bakbremsen, fordi den ikke har samme øyeblikk, strøm på, stopphastighet. Så her går enda en £ 30 på slanger

P.S. Også hvis frontbremsen er til venstre og du bruker girskiftere, kan du bremse med den fremre spaken og bytte gir med girgiret. Det kommer tilbake til meg nå, det er derfor jeg prøvde dette oppsettet før. Stol på meg, det er ingen reell verdensfordel i det.

Jeg følger ikke helt med på hvordan dette er billigere for produsenter. Uansett hvilken vei rundt bremsene er, trenger du en slange som er lang nok til å nå bakhjulet.
Det gjør det ikke mer enn noen få cent billigere for produsenten, hvis det. Jeg gjetter bare at det ivrige settet var designet for det amerikanske markedets oppsett.
1Synergy
2013-12-07 09:39:21 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Gode kommentarer allround. Hånden du indikerer med skal også styre frontbremsen. Hvis du bor i land som kjører til høyre og du er høyrehendt, lever du i en perfekt verden. Den sterkeste hånden på riktig brems for hard bremsing er høyre og kan redde livet ditt. Vitnesbyrd fra de som har falt ned 25 - 30 km 11% franske alper vil vitne om smertene som oppleves når du bremser kontinuerlig gjennom hårnålshjørner. Jeg lever ikke i en perfekt verden, sykler til venstre MEN av den ovennevnte årsaken, bakbremsen min er på min sterkeste høyre hånd.

Big Fool
2015-01-05 06:25:17 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jeg vedder på at siden for hver bremsespak ble plukket ut av en regjeringsbyråkrat som ikke en gang har syklet på mange år og av et annet byrå enn det som kontrollerer motorvogner.

Jeg har aldri låst forhjulet på en sykkel på fortau, jeg tror ikke det er en gang mulig. Mer sannsynlig vil for mye bremsing føre til en slutt. Bakbremsen er mye mer utsatt for å skli, men vil ikke like lett forårsake en kollisjon med fortauet på en sykkel. I hastighetene kan motorsykler å låse bakdekket være mye farligere. Hvis du begynner å gli på bakhjulet og gjenvinner trekkraften litt skjevt, kan rytteren kastes av sykkelen. Forbremsen fungerer motsatt - du faller ned hvis du ikke raskt får igjen trekkraft. Jeg har kort låst forhjulet på en cruiser-type motorsykkel.

Jeg byttet kablene på terrengsykkelens bremser slik at høyre hånd styrer de fremre bremsene. Disse bremsene er sterke! Jeg forlot sidetrekkbremsene på en landeveissykkel bakover som den kom. Disse bremsene var ikke så sterke uansett og ble begravet under tape. (bokstavelig talt) De fallstengene med vertikale bremsespaker føles veldig forskjellige fra en motorsykkel, terrengsykkelen mindre. Jeg har ikke ødelagt ennå, så må ikke ha blitt for forvirret.

Foreldrene mine hadde med seg to sykler fra Tyskland. Begge syklene hadde en håndspak for forbremsen - på høyre side. Den bakre bremsen var kystbrems. Venstrehånden kunne ringe på bjellen!

Velkommen til [Bicycles.SE] @BigFoot. Dette svarer faktisk ikke på spørsmålet. Dette nettstedet er annerledes - det er ikke et diskusjonsforum. Se [hjelp].
Jeg antar at den første setningen din kan være nærmere sannheten som jeg ønsker at den skal være ;-) Uansett: Du kan absolutt glide forhjulet på en sykkel hvis tyngdepunktet ditt er tilstrekkelig langt bak forhjulet. Jeg gjorde det. På asfalt (litt (!) Våt). Min venstre skulder gjør fortsatt vondt av opplevelsen ... Likevel, for de fleste motorsykler har du sannsynligvis rett: Massesenteret deres er altfor høyt over forhjulet for å unngå å velte før forhjulet glir.
Eric
2015-01-07 23:42:16 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jeg er i USA, og jeg har syklet helt foran siden jeg fikk min første motorsykkel, en Torpado Nuovo Strada, i 1984. Den ble satt opp av mekanikeren i butikken jeg kjøpte den på, han sa at det var "italiensk stil.". Jeg tror han hadde sett Breaking Away for mange ganger. Denne mekanikeren sa at det var tryggere hvis du måtte bremse mens du holdt en vannflaske i høyre hånd.

Den gang hadde de fleste sykler eksponert bremsekabler, så det var lett å se hvem som var rett foran, og jeg la merke til at mange italienske proffesykler var satt opp på den måten: Moser, Argentin, Gimondi og Coppi . I Italia kjører de til venstre.

En annen merkelig tilfeldighet er at både britiske og italienske motorsykler var høyrefotskift, de fleste andre land var venstrefotskift. Det var til US DOT krevde at alle sykler som ble solgt i USA måtte skifte til venstre.

I Italia har de kjørt på høyre side i nesten 100 år.

Denne spørsmålet ble automatisk oversatt fra engelsk.Det opprinnelige innholdet er tilgjengelig på stackexchange, som vi takker for cc by-sa 3.0-lisensen den distribueres under.